Inici arrow Ressenyes arrow Alpinisme arrow Vallibierna o Pico Culebras, ascensió per la paret sud.
Vallibierna o Pico Culebras, ascensió per la paret sud. PDF Print E-mail
Escrit per Pep Caballé.
Set 12, 2010 at 05:24 PM
VALLIBIERNA, CARA SUD, 650m V+..

Escalada clàssica d'alta muntanya, equipada amb 4 pitons a tota la via.
Les reunions tenen 2 spits, si les trobeu.

Material : Material per muntar reunions, tascons variats, bagues llargues, friends petits i mitjans, 1 cargol M8+plaqueta pel franqueig de la penúltima tirada.

Botes, piolet i grampons per la baixada. Roba d'abric i menjar.

Horari de la via: unes 5h.
Entre pujar i baixar, de cotxe a cotxe cal comptar unes 10-12h.

No Image

La ‘cosa' de la via és el rocam estrany que si troba, amb formes curioses i sorprenents, amb betes de material de diversa procedència i qualitat. La part superior és calcari. L'últim llarg es potser el millor, un esperó de 60m (1pitó) amb una dificultat de IV i Vè, molt adherent.

Situats a la vall de Llauset i des de l´embassament remuntem pel camí (1h 30') fins a situar-nos a sota de la paret. La via comença al costat d'uns llavis rocosos de color marró. Convé portar la foto del peu via i el croquis de la via.

Situats al peu de via, cal remuntar grimpant (II) per roca ferma però bruta uns metres fins a situar-nos a sota d'una xemeneia. Si no trobem la reunió es pot muntar fàcilment amb friends i tascons.

Anem superant la paret pels trams més evidents i buscant la roca ferma, ja que al ser una via de tall clàssic evita els murs més complicats. Nosaltres vam trobar totes les reunions, llevat de dues, i la via admet variants. Situats a la part superior s'ha de trobar el pas pel mig d'unes plaques verticals un xic descompostes, equipades amb 2 pitons vells, és un tram de V/V+ d'uns 10 metres, es pot equipar amb aliens. En sortir d'aquest tram haurem de fer un franqueig per una replà en baixada, amb pedra solta. Al principi hi falta un spit que anirà molt bé si portem cargol de M8, després ens podrem assegurar en unes bones fissures. Seguim amunt per plaques de calcari en direcció esquerra fins trobar la reunió.

Després farem el llarg mes bonic de la via,un esperó de calcari d'uns 60m de roca aspre i ferma, amb un pitó com assegurança i una dificultat de IV+ on hi podrem posar algun friend, però en general el llarg es molt a pèl, tònica de la via, per cert.

Arribats a un avant cim, grimpem a munt sense cordes uns 100m fins arribar a la cresta. La baixada és llarga i cal comptar-hi unes 3 hores ben bones baixant per llargues pales de neu, alguna bastant dreta.

La baixada la vam fer en mig d'una forta pedregada acompanyada de tempesta, però això ja és un altre història!!.

Pep.

No Image
recorregut aproximat de la via "Paseo Geológico".

1er llarg de la via amb fisures horitzontals...IV.

2n llarg, uns pasets de V amb motxilla..i 2 frieds de seguro.

No Image
 llargs fàcils en mig de la paret. L'herba és plena de Edelweis !!!.

plena de Edelweis !!!.

Part superior de la paret. Queden 8 llargs fins l´avant cim.

No Image
 Vistes des del cim, els núvols ja han arribat...

L'Aneto, LLosas, Tempestats i Salenques des del cim.

fi.

Last Updated ( Set 12, 2010 at 07:48 PM )